Șapte personaje literare, feminine, cu care nu ai ieși la film

De câte ori așteptăm premiera unui film, se naște în noi, bărbații, aceeași întrebare: „Cu cine mergem la film?” Eu m-am gândit cum ar suna reversul ei: „Cu cine nu am merge la film?” Așadar, am ales șapte părți feminine, literare, care au avut un rol negativ în opera respectivă și, pe care orice bărbat le-ar refuza să le țină de braț în drum spre cinema.


1. Maria Moromete (Guica) – Moromeții, de Marin Preda

O femeie care nu cunoaște ruperea firului negativ. Urâcioasă din calea afară și dornică de răzbunare, Guica are „darul” de a învrăjbi și minți oamenii. Spiritul ei distructiv subliniază realitățile rurale, existente și în ziua de azi. Așadar, nici un copil nu și-ar dori o asemenea bunică și, mai ales, să îl ducă într-un centru aglomerat, de unde să plece cu capul plecat, de rușine.

2. Domnișoara Christina - Domnișoara Christina, de Mircea Eliade

Fata angelică cu „chip” de diavol, ce deținea o cruzime nemaiîntâlnită (ucidea păsările cu mâna goală, sucindu-le gâtul.) O tânără ce a pășit pe pragul maturității foarte repede, dar greșit (la 16 ani întreținea relații sexuale cu țărani care veneau doi câte doi în iatacul ei). Genul de domnișoară care nu ți-ai dori să te însoțească undeva.

3. Nadina Iuga – Răscoala, de Liviu Rebreanu

O femeie independentă și superficială, ce râvnea la capricii. Loialitate devine un act străin la un moment dat, când își înșală soțul cu Raul Brumam - instructorul de dans. Pentru ea, dragostea se confundă cu libertinajul, fiind incompatibilă cu morala. Deci, una dintre acele femei ușuratice și vanitoase, ce socotesc dragostea ca pe un drept al lor, scutit de orice responsabilitate din partea lor. Exclus fiind parteneriatul cu ea.

4. Chera Duduca – Ciocoii vechi și noi, de Nicolae Filimon

Firea prefăcută și imorală, ce poate leșina și plânge la comandă pentru a impresiona orice domn. Creatoare de planuri diabolice, gata să ducă la ruină orice pretendent al mâinii ei. Iubitoare de lux și desfrâu pe de-o parte, ambițioasă, egoistă, perfidă, crudă și nedemnă de a fi mamă, pe de alta, Chera Duduca nu ar fi o alegerea prea bună pentru o ieșire transformată, apoi, într-o cucerire.

5. Vidra – Răzvan și Vidra, de Bogdan Petriceicu Hașdeu

Un personaj cu o voință de fier, gata oricând să stimuleze energiile latente ale bărbatului de lângă ea, Vidra poate juca un rol nefast. Ambiția ei nemăsurată, dublată de un egoism feroce, îl poate împinge pe cel care îi este alături spre un coborâș sigur. O ieșire, într-o seară ce se vrea reușită, la un film, s-ar transforma într-o nereușită.

6. Emilia – Patul lui Procust, de Camil Petrescu

O cocotă de lux și actriță cu mult sub măsură și, pe deasupra, foarte cinică, pe plan profesional, Emilia este întruchiparea unei semiprostituate perfecte. Unde mai punem că era și o femeie proastă, insensibilă, total lipsită de talent în ale bucătăriei. Nici cu simțul umorului nu se împacă, dar face casă bună cu vulgaritatea. Așadar, un apogeu al decadenței feminine greu de însoțit undeva.

7. Matilda – Cel mai iubit dintre pâmânteni, de Marin Preda

Necultivată și imprevizibilă, poate crea oricărui bărbat o dependență umilitoare, asemenea celei de droguri. Detestă pe cel de lângă ea în caz de aude de vise idealiste și, simțindu-se atrasă de potențialul altui bărbat, se aruncă în brațele lui, provocând despărțire în rândul celeilalte relații. Cum, oare, să mergi la braț cu o asemenea femeie ce își aruncă ochii spre alt bărbat cât ai clipi?