1. Maria Moromete (Guica) – Moromeții, de Marin Preda
O femeie care nu cunoaște ruperea firului negativ. Urâcioasă din calea
afară și dornică de răzbunare, Guica are „darul” de a învrăjbi și minți
oamenii. Spiritul ei distructiv subliniază realitățile rurale, existente și în
ziua de azi. Așadar, nici un copil nu și-ar dori o asemenea bunică și, mai
ales, să îl ducă într-un centru aglomerat, de unde să plece cu capul plecat, de
rușine.
2. Domnișoara Christina - Domnișoara Christina, de Mircea Eliade
Fata angelică cu „chip” de diavol, ce deținea o cruzime nemaiîntâlnită
(ucidea păsările cu mâna goală, sucindu-le gâtul.) O tânără ce a pășit pe pragul maturității foarte
repede, dar greșit (la 16 ani întreținea relații sexuale cu țărani care veneau
doi câte doi în iatacul ei). Genul de domnișoară care nu ți-ai dori să te
însoțească undeva.
3. Nadina Iuga – Răscoala, de Liviu Rebreanu
O femeie independentă și
superficială, ce râvnea la capricii. Loialitate devine un act străin la un
moment dat, când își înșală soțul cu Raul Brumam - instructorul de dans. Pentru
ea, dragostea se confundă cu libertinajul, fiind incompatibilă cu morala. Deci,
una dintre acele femei ușuratice și vanitoase, ce socotesc dragostea ca pe un
drept al lor, scutit de orice responsabilitate din partea lor. Exclus fiind
parteneriatul cu ea.
4. Chera Duduca – Ciocoii vechi și noi, de Nicolae Filimon
Firea prefăcută și imorală, ce poate
leșina și plânge la comandă pentru a impresiona orice domn. Creatoare de
planuri diabolice, gata să ducă la ruină orice pretendent al mâinii ei.
Iubitoare de lux și desfrâu pe de-o parte, ambițioasă, egoistă, perfidă, crudă și
nedemnă de a fi mamă, pe de alta, Chera Duduca nu ar fi o alegerea prea bună
pentru o ieșire transformată, apoi, într-o cucerire.
5. Vidra – Răzvan și Vidra, de Bogdan Petriceicu Hașdeu
Un personaj cu o voință de fier, gata oricând
să stimuleze energiile latente ale bărbatului de lângă ea,
Vidra poate juca un rol nefast. Ambiția ei nemăsurată, dublată de un egoism
feroce, îl poate împinge pe cel care îi este alături spre un coborâș sigur. O
ieșire, într-o seară ce se vrea reușită, la un film, s-ar transforma într-o
nereușită.
6. Emilia – Patul lui Procust, de Camil Petrescu
O cocotă de lux și actriță cu
mult sub măsură și, pe deasupra, foarte cinică, pe plan profesional, Emilia
este întruchiparea unei semiprostituate perfecte. Unde mai punem că era și o
femeie proastă, insensibilă, total lipsită de talent în ale bucătăriei. Nici cu
simțul umorului nu se împacă, dar face casă bună cu vulgaritatea. Așadar, un
apogeu al decadenței feminine greu de însoțit undeva.
7. Matilda – Cel mai iubit dintre pâmânteni, de Marin Preda
Necultivată și imprevizibilă,
poate crea oricărui bărbat o dependență umilitoare, asemenea celei de droguri. Detestă pe cel de lângă ea în caz de aude de
vise idealiste și, simțindu-se atrasă de potențialul altui bărbat, se aruncă în
brațele lui, provocând despărțire în rândul celeilalte relații. Cum, oare, să
mergi la braț cu o asemenea femeie ce își aruncă ochii spre alt bărbat cât ai
clipi?