Margaret Atwood și Bernardine Evaristo au câștigat Premiul Man Booker 2019


Juriul Premiului Man Booker, din acest an, a „încălcat” puțin regulile prestigiosului premiu literar și a ales de data aceasta doi câștigători; pe Margaret Atwood și pe Bernardine Evaristo.

Președintele juriului, Peter Florence, a anunțat după mai bine de cinci ore că membrii nu a putut să aleagă un singur câștigător dintre cei șase nominalizați. În schimb, în ​​ciuda faptului că regizorul literar al premiului, Gaby Wood, a spus în mod repetat că nu au voie să împartă premiul de 50.000 de lire sterline, totuși au ales două romane: The Testaments al lui Atwood și Girl, Woman, Other al lui Evaristo.

Astfel, acest premiul face din Bernardine Evaristo prima femeie neagră care câștigă Premiul Man Booker din 1969 încoace, și primul autor britanic negru. De partea cealaltă, la cei 79 de ani ai săi, Margaret Atwood devine cel mai vechi câștigător al premiului. Autorul canadian a câștigat anterior Booker-ul în 2000, pentru cartea The Blind Assassin și, implicit, devine al patrulea autor care a câștigat premiul de două ori.

Atwood a spus după ceremonia de la London Guildhall: „Ar fi fost destul de jenant pentru o persoană de vârsta și etapa mea să fi câștigat totul și să împiedice o persoană dintr-o etapă anterioară a carierei să treacă prin acea ușă.

Cealaltă câștigătoare, Evaristo, a spus: „Sunt atât de încântată că am câștigat premiul. Da, îl împart cu un scriitor uimitor, dar nu la asta mă gândesc, ci la faptul că mă aflu aici, și este un lucru incredibil, având în vedere ce înseamnă premiul pentru mine și viața mea literară.”

La o conferință de presă, Evaristo a fost întrebată dacă ar fi preferat să câștige 50.000 de lire sterline. Ea a spus: „Ce crezi? Da, dar sunt mai fericită că-i împart. Aceasta sunt eu. ”

Scriitoarea a mai adăugat: „Atwood a spus că este „prea bătrână” și că are „prea multe genți” pentru a-și cheltui singură banii. Ea a spus că 25.000 de lire sterline vor fi donate la The Canadian Indigenous charity Indspire, o asociație pe care a ajutat-o ​​anterior cu regretatul său prieten și șeful Primelor Națiuni, șeful Harry St Denis.

Întrebat despre moartea recentă a partenerului ei de multă vreme, autorul canadian Graeme Gibson, Atwood a răspuns: „Crezi că este de bun gust? Este o vreme bună, dar și una rea. Dacă vă întrebați cu adevărat ce fac aici, este mult mai bine pentru mine să fiu pe acest drum, chiar acum, înconjurat de o mulțime de oameni și să vorbesc despre alte lucruri. ”

Peter Florence a dezvăluit că juriul a fost pus sub presiune pentru a avea un câștigător. „Consensul nostru a fost că decizia noastră era de a renunța la reguli și a împărți premiul din acest an pentru a sărbători doi câștigători”, a spus el. „Sunt două cărți la care am început să nu am vrut să renunțăm și cu cât am vorbit despre ele, cu atât le-am prețuit pe amândouă și am dorit ca amândouă să fie câștigătoare... Nu le-am putut separa.”

Premiul Booker a mai fost împărțit până acum de două ori: în 1974, de Nadine Gordimer și Stanley Middleton, iar în 1992, de Michael Ondaatje și Barry Unsworth. După 1992.”