Fiindcă fotbalul
este sportul-rege și fiindcă există milioane de fideli ai acestui sport, am zis
că un articol fotbalistico-poetic nu ar strica.
Astfel, astăzi,
voi arăta cum văd eu Selecționata de Poeți a Lumii, din toate timpurile, puși
pe un teren de fotbal; și voi veni și cu argumente.
Așadar, ce ar fi
dacă poezia ar locul fotbalului...
(P) Pe postul de
portar l-am pus pe francezul Arthur Rimbaud. Cu o viață plină
de peregrinări și vagabondaj, dar totodată original în asociațiile metaforice
neașteptate și în amestecul între conștiința de sine și resemnare, Rimbaud
arată puțină nebunie frumoasă, cam
cum sunt de fel portarii; el perfect pentru acest post.
(FD) Ca fundaș dreapta l-am ales pe chilianul Pablo Neruda,
pentru varietatea de stiluri, de la poeme pline de erotism la poeme
suprarealiste, istorii și manifeste politice. Prin această îmbinare am zis că
este potrivit ca această parte.
(FC) Fundaș central – rusul Alexandr Pușkin, inițiatorul
folosirii dialectului local în poeziile și piesele sale, creator al unui stil
propriu de amestec al narațiunii cu teatrul, idila și satira -
asociate cu literatura rusă și influențând major scriitorii ruși care l-au
urmat, este cam greu de doborât. Deci, poate apăra cu brio buturile lui
Rimbaud.
(FS) Ultimul fundaș, cel stânga, nimeni altul decât Edgar Allan
Poe. Americanul care din infernul existenței sale a dat naștere la multe
creații ce s-au impus în literatura universală, consider că este un apărător pe
cinste al poeziei.
Cu ei trei pe spate
nu cred că luăm gol…
(MC) Continuând cu mijlocul terenului, primul nominalizat este al nostru român Mihai Eminescu. Gică Hagi al poeziei noastre, cu o viziune poetică occidentală perfectă, creația sa arată că aparține unui romantism literar relativ întârziat, însă perfect compusă. Și tot un perfect play-maker este și el.
(MC) Mijlocul continuă cu Federico Garcia Lorca, spaniolul ce
poate face diferența printr-o sistematizarea palpabilă: poezia, drama, proza,
care sunt alimentate de obsesii și chei stilistice constante. Varietatea
formelor și tonalităților nu atentează niciodată împotriva acestei unități, a
cărei chestiuni fundamentale este frustrarea personajelor. Cred că am ales un
mijlocș pe cinste.
(MC) Pionul care sudează cuplul de mijlocași este italianul
Eugenio Montale; un liric meditativ, ce a abordat motive simple precum peisajul
uneori halucinant, evaziunea,
iubirea, timpul mitic, copilăria, aspirația spre libertate, dar și dialogul cu
istoria recentă. Bun pasator de cuvinte, zic eu.
(MS) Și cum regelui nu îi place să marcheze deseori, ci preferă
construcția propriu-zisă, cel de-al patrulea mijlocaș ales este englezul
William Shakespeare. „Poetul din Avon ”, extrem
de respectat pentru ideile
romantice, pot spune că adversarii vor trebui să se închine în fața lui
Shakespeare cu o stimă pe care George Bernard Shaw a numit-o odinioară „idolatrizarea
lui Shakespeare”.
În cele din urmă am ajuns și la cei doi atacanți.
(A) Portughezul Fernando Pessoa poate juca rolul de atacant
secundar și, cum biografia unui marcator sunt golurile, pentru micul Camões
biografia sa este chiar opera, iar secretul său stă chiar în numele pe care îl
poartă; Pessoa înseamnă „persoană” în portugheză și vine de la persona,
masca poeților romani.
(A) Și, în cele din urmă, un nouar adevărat nu putea fi nimeni
altcineva decât Johann Wolfgang Goethe. Ambițios din fire, nemulțumit niciodată
cu puțin, germanul a dat naștere unei producții lirice prestigioase, de o
varietate întinsă.
Iar cum o echipă are și rezerve, m-am gândit că pentru
postul de portar potrivit ar fi maghiarul Șandor Petofi.
Pentru postul de fundaș, chinezul Du Fu mi-a câștigat
încredere, fiind gata oricând de schimbare.
La mijloc i-am ales pe brazilianul Carlos Andrade,
argentinianul Jorge Luis Borges și mexicanul Octavio Paz.
Atacul fiind completat de sud-africanul Wole Soyinka.
Răspunzători pentru împrăștierea poeziei în lume sunt Homer
și Dante Alighieri.
Așadar, cu acești 19 magnifici, poezia poate răsufla ușurată
că se va mai auzi de ea mult timp de acum încolo, păstrându-și totodată rangul
de artă.