De la „Testamentele”
la o poveste despre jafurile imperiale britanice, câștigătorii și participanții
la cele mai râvnite premii literare din acest an și-au ales cele trei titluri
preferate din 2019.
Jojo
Moyes - Preselecționată pentru romanul anului la premiile British
Book pentru „Still Me”
„De
multe ori mi-e greu să-mi amintesc ce am citit, dar „Three Women” de Lisa Taddeo mi-a căutat drumul
în conștiința mea. O jurnalistică adânc în viața dorințelor și a vieții de
dragoste a trei femei de peste opt ani, se întoarce pe capul a ceea ce credeți
despre cum învățăm să iubim.
Pe de alta parte, debutul lui Kate Weinberg, „The Truants”, a avut nevoie de opt ani pentru a
scrie și aparea în personajele multistratate și complotul. Conține o imagine, o
roșie într-un lemn, care a rămas cu mine. Dacă ați dorit vreodată să dispăreți
din propria viață, această carte vă va vorbi. „You will be safe here” de Damian Barr este un
alt debut, dar n-ai să-l știi niciodată din proza slabă și frumoasă. Mi-a
fost teamă că acest roman despre violența din generații din Africa de Sud va fi
prea întunecat, dar te trage, îți frânge inima și, în final, o repară.
Bernardine
Evaristo - Câștigător comun al premiului Booker pentru „Fată, Femeie, Altele”
„Take Up
Space: The Black Girl’s Manifesto for Change” de Chelsea Kwakye și Ore Ogunbiyi
este o carte inovatoare și esențială despre cum se simte a fi o tânără negru
care studiază în instituțiile academice albe din Marea Britanie. Relatarea
amuzantă și ficționalizată de Zawe Ashton despre viața ei ca actor în „Character Breakdown” este amuzantă, revelatoare,
șocantă și structurată inventiv cu conversațiile prezentate sub formă de
scenariu. „Ghost
Wall” de Sarah Moss este un roman zvelt despre un bărbat obsedat de vârstă de
fier, care își ia soția și fiica într-o vacanță de reîncărcare. Începe ciudat,
se termină prost și mi-a plăcut.
Casey Cep - Preselecție pentru premiul Baillie Gifford
pentru „Furious
Hours: Murder, Fraud and the Last Trial of Harper Lee”
Am vizitat New Orleans pentru prima
dată în turneul meu de carte și am fost atât de recunoscător să am „The Yellow
House” a lui Sarah Broom cu mine pentru călătorie. Este o
memorie atât de frumoasă și îți oferă un portret bogat și complex al orașului.
Cartea ei, care va fi publicată în Marea Britanie anul viitor, are ceva în
comun cu o altă carte de non-ficțiune pe care mi-a plăcut-o în acest an: „Say
Nothing” de Patrick Radden Keefe, care folosește și povestea unei familii
pentru a spune o istorie mai largă - în acest caz, a necazurilor și a tuturor
dispărutului. Unul dintre cadourile lui Keefe este dramatizarea deciziilor individuale
care conturează colectiv istoria globală. Am admirat același cadou în
extraordinarul „Women
Talking” al lui Miriam Toews, care este un tratament fictiv pentru o serie
oribilă de crime sexuale dintr-o comunitate religioasă îndepărtată. Romanul
este o privire subestimată, dar puternică asupra modului în care oamenii de zi
cu zi simt răul și violența - un portret cu adevărat frumos, provocator al
discernământului moral.
Elif
Shafak - Preselecție pentru Premiul Booker pentru „10 minute 38 secunde în această lume ciudată”
„Una
dintre cărțile mele preferate în acest an a fost „The Age of Surveillance Capitalism” de Shoshana
Zuboff. Este o cercetare uimitoare privind civilizația informațională,
concentrarea puterii și exploatarea sinistră a datelor noastre în detrimentul
libertății noastre, care sunt fără îndoială unele dintre cele mai presante
probleme ale vremurilor noastre. Dar mai mult decât atât, aceasta este o
explorare fascinantă, înțeleaptă și onestă a ceea ce înseamnă să fii om în era
digitală și de ce trebuie să luptăm înapoi. Tehnologia este mult prea
importantă pentru a o lăsa companiilor tehnologice, care devin în mod clar
monopoluri tehnologice. Cu toții trebuie să devenim parte a acestei discuții
importante și, pentru ca acest lucru să se întâmple, trebuie să punem întrebări
corecte. Această carte este un mod genial de a face asta.
Mi-au plăcut, de asemenea, și „Travelers” a lui Helon Habila. O astfel de
bijuterie minunată. Cartea este alcătuită din mai multe povești ale unor oameni
din medii complet diferite - studenți, medici universitari, exciziați; acestea
sunt povești sfâșietoare, dar în egală măsură afirmatoare de viață, care ar
putea părea separate la început, dar apoi se conectează frumos și se împletesc
până la urmă, lăsându-ne să dorim mai mult. Unde este acasă, unde începe exilul
sau se termină vreodată?
Aș recomanda, de asemenea, din toată inima, „My Name Is Why” de Lemn Sissay. Această memorie
puternică și neclintită cinstită are atât de multe de spus despre eșecurile
sistemului nostru și tăcerile societății noastre - a fi negru, a fi în
îngrijire, a luptei pentru identitate, apartenență, egalitate și demnitate ...
O carte de citit trebuie pentru oricine refuză să fie „definit de întuneric” și
nedreptate.”
Raymond
Antrobus - Câștigător al premiului Rathbones Folio pentru „The Perseverance”
Alegerea a trei cărți dintr-un an atât de grozav, în special
pentru colecțiile de poezie, este greu, dar există trei cărți convingătoare din
punct de vedere politic și liric, care cred că vor rămâne relevante în anii
următori. Primul este „Surge”
de Jay Bernard. Influențată parțial de poeții dub, precum Linton Kwesi Johnson
și Jean „Binta” Breeze, este o carte pentru aer și pagină, speculând asupra
istoriei complicate a focului New Cross și Grenfell.
Următoarea este „Deaf Republic ” de Ilya Kaminsky, o
carte pentru vremurile noastre și pentru toate timpurile. O poveste înaltă de
prudență lirică despre fascism, care este parte poezie, parte fabula, parte
joc. În cele din urmă, „After the
Formalities” de Anthony Anaxagorou, care speculează despre rasă, familie și
imigrație.