Cele mai bune cărți din 2019 - alese de unii dintre cei mai buni scriitori ai anului

De la Testamentele” la o poveste despre jafurile imperiale britanice, câștigătorii și participanții la cele mai râvnite premii literare din acest an și-au ales cele trei titluri preferate din 2019.

Jojo Moyes - Preselecționată pentru romanul anului la premiile British Book pentru Still Me

De multe ori mi-e greu să-mi amintesc ce am citit, dar Three Women” de Lisa Taddeo mi-a căutat drumul în conștiința mea. O jurnalistică adânc în viața dorințelor și a vieții de dragoste a trei femei de peste opt ani, se întoarce pe capul a ceea ce credeți despre cum învățăm să iubim.
Pe de alta parte, debutul lui Kate Weinberg, The Truants”, a avut nevoie de opt ani pentru a scrie și aparea în personajele multistratate și complotul. Conține o imagine, o roșie într-un lemn, care a rămas cu mine. Dacă ați dorit vreodată să dispăreți din propria viață, această carte vă va vorbi. You will be safe here” de Damian Barr este un alt debut, dar n-ai să-l știi niciodată din proza ​​slabă și frumoasă. Mi-a fost teamă că acest roman despre violența din generații din Africa de Sud va fi prea întunecat, dar te trage, îți frânge inima și, în final, o repară.

Bernardine Evaristo - Câștigător comun al premiului Booker pentru Fată, Femeie, Altele”

Take Up Space: The Black Girl’s Manifesto for Change” de Chelsea Kwakye și Ore Ogunbiyi este o carte inovatoare și esențială despre cum se simte a fi o tânără negru care studiază în instituțiile academice albe din Marea Britanie. Relatarea amuzantă și ficționalizată de Zawe Ashton despre viața ei ca actor în Character Breakdown” este amuzantă, revelatoare, șocantă și structurată inventiv cu conversațiile prezentate sub formă de scenariu. Ghost Wall” de Sarah Moss este un roman zvelt despre un bărbat obsedat de vârstă de fier, care își ia soția și fiica într-o vacanță de reîncărcare. Începe ciudat, se termină prost și mi-a plăcut.

Casey Cep -  Preselecție pentru premiul Baillie Gifford pentru Furious Hours: Murder, Fraud and the Last Trial of Harper Lee”


 Am vizitat New Orleans pentru prima dată în turneul meu de carte și am fost atât de recunoscător să am The Yellow House” a lui Sarah Broom cu mine pentru călătorie. Este o memorie atât de frumoasă și îți oferă un portret bogat și complex al orașului. Cartea ei, care va fi publicată în Marea Britanie anul viitor, are ceva în comun cu o altă carte de non-ficțiune pe care mi-a plăcut-o în acest an: „Say Nothing” de Patrick Radden Keefe, care folosește și povestea unei familii pentru a spune o istorie mai largă - în acest caz, a necazurilor și a tuturor dispărutului. Unul dintre cadourile lui Keefe este dramatizarea deciziilor individuale care conturează colectiv istoria globală. Am admirat același cadou în extraordinarul Women Talking” al lui Miriam Toews, care este un tratament fictiv pentru o serie oribilă de crime sexuale dintr-o comunitate religioasă îndepărtată. Romanul este o privire subestimată, dar puternică asupra modului în care oamenii de zi cu zi simt răul și violența - un portret cu adevărat frumos, provocator al discernământului moral.

Elif Shafak - Preselecție pentru Premiul Booker pentru 10 minute 38 secunde în această lume ciudată”

Una dintre cărțile mele preferate în acest an a fost The Age of Surveillance Capitalism” de Shoshana Zuboff. Este o cercetare uimitoare privind civilizația informațională, concentrarea puterii și exploatarea sinistră a datelor noastre în detrimentul libertății noastre, care sunt fără îndoială unele dintre cele mai presante probleme ale vremurilor noastre. Dar mai mult decât atât, aceasta este o explorare fascinantă, înțeleaptă și onestă a ceea ce înseamnă să fii om în era digitală și de ce trebuie să luptăm înapoi. Tehnologia este mult prea importantă pentru a o lăsa companiilor tehnologice, care devin în mod clar monopoluri tehnologice. Cu toții trebuie să devenim parte a acestei discuții importante și, pentru ca acest lucru să se întâmple, trebuie să punem întrebări corecte. Această carte este un mod genial de a face asta.
Mi-au plăcut, de asemenea, și Travelers” a lui Helon Habila. O astfel de bijuterie minunată. Cartea este alcătuită din mai multe povești ale unor oameni din medii complet diferite - studenți, medici universitari, exciziați; acestea sunt povești sfâșietoare, dar în egală măsură afirmatoare de viață, care ar putea părea separate la început, dar apoi se conectează frumos și se împletesc până la urmă, lăsându-ne să dorim mai mult. Unde este acasă, unde începe exilul sau se termină vreodată?
Aș recomanda, de asemenea, din toată inima, My Name Is Why” de Lemn Sissay. Această memorie puternică și neclintită cinstită are atât de multe de spus despre eșecurile sistemului nostru și tăcerile societății noastre - a fi negru, a fi în îngrijire, a luptei pentru identitate, apartenență, egalitate și demnitate ... O carte de citit trebuie pentru oricine refuză să fie „definit de întuneric” și nedreptate.”

Raymond Antrobus - Câștigător al premiului Rathbones Folio pentru The Perseverance”

Alegerea a trei cărți dintr-un an atât de grozav, în special pentru colecțiile de poezie, este greu, dar există trei cărți convingătoare din punct de vedere politic și liric, care cred că vor rămâne relevante în anii următori. Primul este Surge” de Jay Bernard. Influențată parțial de poeții dub, precum Linton Kwesi Johnson și Jean „Binta” Breeze, este o carte pentru aer și pagină, speculând asupra istoriei complicate a focului New Cross și Grenfell.
Următoarea este Deaf Republic” de Ilya Kaminsky, o carte pentru vremurile noastre și pentru toate timpurile. O poveste înaltă de prudență lirică despre fascism, care este parte poezie, parte fabula, parte joc. În cele din urmă, After the Formalities” de Anthony Anaxagorou, care speculează despre rasă, familie și imigrație.