Fiecare lucrare de ficțiune vine de undeva; un gând, o imagine, o conversație în supermarket sau chiar o faptă. Uneori, pur și simplu, apare acea dorință infinită de a scrie ceva, chiar dacă nu înțelegem despre ce realiza, dar poate fi chiar și descurajator pentru că trebuie planificată și ar putea fi sau de unde vin acele rânduri. Din această poftă, orice s-ar putea importante abilități pe care un scriitor le dobândește este să învețe și să controlată toată această muncă. De asemenea, putem deveni imprevizibili la ceea ce am putea crea, și atunci poate fi și o eliberare, iar una dintre cele mai folosească potențialul necunoscutului.
Cele ce urmează nu se pot numi reguli, dar trebuie cumva
ținut cont și de ele, fiindcă narațiunea este la fel de individuală precum persoana care o
scrie. Una dintre plăcerile liniștite ale scrierii ficțiunii este aceea că
fiecare proiect își are propriul manual de povestiri - de limbaj și stil, de
punct de vedere, de caracter. Cu toate acestea, există anumite elemente ale acestui
meșteșug de descoperit și de practicat - de respins, uneori, dar, mai ales, de
înțeles.
Metoda propriu-zisă
De multe ori am auzit povești mai mult sau mai puțin
adevărate despre autori celebri și obiceiurile lor; că Joyce scria în pat,
îmbrăcat într-o haină albă; că Joan Didion dormea lângă manuscrisul ei, astfel
încât să nu o părăsească inspirația; sau că Dan Brown atârnă cu susul în jos
încălțat cu cizmele sale. Lucrul important, ca autor, este să știți ce ritual,
excentric sau nu, funcționează pentru fiecare dintre voi. Fiecare scriitor are
propriul său proces. În acest articol nu facem altceva decât să prezentăn
câteva dintre principalele modalități prin care scriitorii pot crea opere de
ficțiune. Veți observa, oricât de diverse ar putea să pară la început, că există
o mulțime de obiceiuri și că majoritatea implică un fel de proces de șlefuire.
Atenția relativă pe care am acordat-o primei metode se
datorează faptului că aceasta conține multe dintre principiile de bază. Însă, singura
modalitate de a descoperi propria metodă este de a experimenta și de a scrie - și
de a completa cât de mult puteți. Dar să ne și amintim, întotdeauna, că nu
există un mod mai corect de a scrie decât cel propriu.
Metoda șlefuirii
Cu o idee aleasă și un plan liber începeți să scrieți primul
capitol. Lucrați încontinuu, fără să vă opriți pentru a face îmbunătățiri sau
pentru a judeca scrisul. Singurele hotărâri pe care ar trebui să le faceți sunt
cele creativ-instinctive: Acest personaj începe să se simtă mai semnificativ
decât îmi propusesem să... Povestea pare să se abată de la planul meu..., dar
ce s-ar putea întâmpla dacă voi coborî pe această nouă cale? Punctul de vedere
servește povestea pe care vreau să o spun? Cum va arăta acest capitol sau
următoarele două? Redactarea exploratorie este un antidot al anxietății paginii
goale. Singuri vă puteți genera un ritm la gândurile și la scenele acumulate,
chiar dacă textul real pe care îl produceți este o piesă hilară. Suprascris în
majoritatea locurilor, subscris în altele; o schimbare tensionată la jumătatea
distanței; linii de complot și personaje abandonate sau care apar de nicăieri.
Dar, până la sfârșitul acesteia (care probabil nu va fi sfârșitul potrivit),
veți avea o idee foarte bună despre ce funcționează și ce nu, pentru că ați
învățat aceste lucruri prin experimentare. Și acesta este punctul pe care
trebuie să-l scrieți din nou. Al doilea proiect începe pe o pagină curată.
Foarte probabil, într-un alt loc față de locul în care a început primul capitol,
pentru că este foarte probabil să fi scris o scenă în paralel cu primul capitol
care vi s-a arătat mai târziu ca o deschidere adecvată. Procesul de redactare este
o nouă scriere; unul pe care îl începeți cu o înțelegere mai profundă a ideii, a
stilului, a personajelor, a complotului și cu cel puțin câteva adăugări.
Metoda Jigsaw
Dacă nu vă place punctul de intrare în narațiune, vă
recomandăm să renunțați, pentru moment, la scrierea ei într-un mod uniform, de
la început până la sfârșit. În schimb, dacă există una sau două scene mai
puternice, chiar dacă nu știți unde s-ar potrivi mai exact în carte, atunci începeți
cu acestea. Cu cât scrieți mai mult, cu atât veți înțelege mai bine proiectul.
Și, în cele din urmă, puteți înțelege că narațiunea finalizată nu va fi uniformă.
S-ar putea, de exemplu, să fie episodică. Așadar, scriind o scenă mare care, în
cele din urmă, va ajunge în miezul narațiunii, veți face să se înțeleagă mai
bine lumea fictivă și a personajelor care o locuiesc - iar aceasta, la rândul
său, va genera alte idei, alte scene. Odată ce vă eliberați de constrângerea de
a pune totul în ordinea corectă, este posibil să descoperiți că înainte cu ceva
timp ați adunat suficiente fragmente geniale.
Metoda depozitării
Aceasta este o variație a primei metode care vă ajută însă
să renunțați la controlul absolut. Nu puteți ști cu siguranță că, înainte de a
acumula cuvintele, acel lucru pe care îl scrieți merită. De aceea este atât de
tentant să o planificați într-o formă impresionantă, să vă convingeți că este
așa. Primul dumneavoastră proiect este o explorare. În timpul acestei explorări
s-ar putea să descoperiți o idee, un caracter, o propoziție complet neașteptată
care vă determină să gândiți, de fapt, că acesta poate fi acel lucru care dă
culoare proiectului.
Metoda pauzelor dese
Unii scriitori stau la un birou ore întregi și lucrează fără
pauză până seara târziu. Nick Hornby, de exemplu este un scriitor de cursă scurtă.
Așterne pe hârtie câteva propoziții la un moment dat, apoi ia o pauză scurtă
pentru a se ridica și a-și întinde picioarele înainte de a reveni la birou.
Dacă știți că lucrați cel mai bine cu pauze între orele de la birou, păstrați
acest obicei, pentru a nu deveni sclavii scrisului.
Un alt exemplu bun este cel al lui Anthony Trollope, care
s-a făcut că scrie 250 de cuvinte la fiecare 15 minute, sincronizându-se cu un
cronometru. Destul de corect. Însă cititorul nu este interesat de timpul care
v-a luat să scrieți respectiva carte, astfel sunt necesare pauzele.
Metoda recitirii
Pentru a crea un impuls, s-ar putea să vă fie util să
variați ceea ce faceți, sesiune după sesiune. Deci, este posibil să petreceți o
sesiune redactând o scenă, iar următoarea sesiune rescrierea acelei scene. Mai
mult decât atât - și acesta este un lucru util de reținut, indiferent de metoda
dumneavoastră - puteți unge roțile degetelor din rutină. După cum a spus și Hemingway:
„Atât timp cât poți reîncepe, este bine. Compoziția va continua.
De asemenea, sfaturile lui Hemingway duc către recitirea a
ceea ce ați făcut până într-un punct și pentru a intra din nou în fluxul de
creație. Există, fie că ați crede sau nu, o mulțime de scriitori care recitesc
întreaga redactare până la punctul în care au ajuns, de fiecare dată când se
așează să scrie.
Metoda perfecționării
La capătul opus al liniei de creație se află procesul de
perfecționare a fiecărei pagini individuale, înainte de a trece la pagina
următoare. În acest fel, fiecare pagină existentă prinde contur pe măsură ce
narațiunea continuă, iar sfârșitul lucrării înseamnă într-adevăr acel boom
mult-așteptat. Este o practică de revizuire constantă. Anthony Burgess a lucrat
în acest fel, pe bucăți, deoarece a crezut că, în timp, intenția și tehnica
unui scriitor se pot schimba, rezultând că opera ar putea fi afectată.
Metoda de incubare
Deși de multe ori lăsăm pixul pe hârtie puțin mai devreme,
există totuși scriitori care mai au o idee în capul lor. Aceștia nu au liniștie,
lăsând subconștientul să fie conectat la subiectul cărții, astfel încât
personajele și atmosfera să se formeze fără nicio deliberare forțată. În acest
fel, observațiile și întâlnirile aparent incongruente din viața de zi cu zi a
autorului se încadrează în procesul gândirii. În tot acest timp, va fi
important să păstrați un caiet, să scrieți toate resturile care vi se întâmplă
- până când, în cele din urmă, veți avea ceea ce este în realitate un prim
proiect de imaginație. La un moment dat notițele vor căpăta o formă pe care să
o folosiți atunci când vă veți reapuca să scrieți.